Ten Duis Nieuwsfeed Volg ons op Linkedin

Medewerker wil niet wachten op functioneringsgesprek

Twee keer per jaar een functioneringsgesprek, dat vinden medewerkers niet meer voldoende om hun prestaties te verbeteren. Tegenwoordig willen ze vaker feedback van hun manager krijgen, om hun doelen aan te passen en om te bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen.

Dit blijkt uit het Performance Management Rapport van het Top Employers Instituut, dat is gebaseerd op de jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.

Bedrijven vernieuwen beoordelingsprocessen
De meeste organisaties vernieuwen hun beoordelingsprocessen. Zo traint 85 procent van de deelnemende organisaties in Nederland hun managers om medewerkers voortdurend transparante, constructieve feedback te geven in een meer informele setting. Ook beschikt bijna 90 procent van de organisaties over de flexibiliteit om doelen -  op zowel persoonlijk als bedrijfsbreed niveau – tijdens het jaar aan te passen.

“Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken”, stelt Samantha Crous, Regional Director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute. “Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier.”

Voortdurend feedback geven
Ruim 90 procent van de organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de bekende halfjaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken. Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert.

“Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken”, zegt David Plink, CEO bij het Top Employers Institute.

Niet alleen afrekenen op prestaties
Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar afgerekend willen worden op prestaties. Ze willen ook gecoacht worden en samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen sneller en beter te behalen.

Bron : https://www.personeelsnet.nl/bericht/medewerker-wil-niet-wachten-op-functioneringsgesprek/

Terug

04-05-2016


Top