Ten Duis Nieuwsfeed Volg ons op Linkedin

Kom uit je hoofd en duik in het leven. ACT!


We zitten te vaak en te veel in ons hoofd. Voor veel mensen is dit een herkenbaar probleem. Weloverwogen beslissingen nemen is goed, maar soms blijf je maar denken en piekeren over het verleden en over wat er nog allemaal komen gaat. De gedachten en gevoelens die je hierbij hebt zijn vaak negatief geladen. Deze manier van nadenken kan je daarom flink in de weg zitten. Het verhindert je om in actie te komen en te doen wat je eigenlijk het liefst zou willen. In mijn gesprekken als coach is dit een onderwerp dat ik regelmatig met mensen bespreek. Om stappen te kunnen maken moet je een manier vinden om met al die gedachten om te kunnen gaan.

Gelukkig zijn er manieren om ‘uit je hoofd te komen’. Ik gebruik in mijn coachingsgesprekken het ACT-gedachtengoed. ACT* maakt deel uit van de positieve psychologie en is een verzameling van technieken die de psychologische flexibiliteit van mensen vergroot. Om dat voor elkaar te krijgen helpt ACT je om de kluwen aan gedachten en gevoelens in je hoofd te accepteren in plaats van er tegen te vechten. Je maakt de spinsels in je hoofd minder belangrijk en kunt daardoor makkelijker ‘uit je hoofd’ komen en ‘in het leven stappen’.

ACT gebruikt veel metaforen. De Zwerver is er één van.

Je geeft thuis een groot feest. Het huis ziet er gezellig uit, de muziek staat aan, de hapjes staan klaar en de drankjes staan koud. Je gasten lopen binnen en het feest kan beginnen. Maar dan hoor je iemand kloppen op het raam. Buiten zie je een zwerver staan. Wat doe je?

Optie 1: Je stuurt de zwerver weg. Hij is niet uitgenodigd en je ziet hem als een inbreuk op je goed georganiseerde feest. Daar baalt de zwerver natuurlijk van. Hij probeert vervolgens door de achterdeur binnen te komen en begint op de deur te bonzen. Je wordt nu boos en zegt opnieuw dat hij moet vertrekken. Je vraagt je gasten jou te waarschuwen als de zwerver weer opduikt. De rest van de avond ben je bezig de zwerver buiten de deur te houden. Als je op een gegeven moment weer naar buiten kijkt zie je dat de zwerver zelfs de tuin aan het vernielen is. Wat je ook doet, je komt niet van hem af. Door dit alles lukt het je niet om te genieten van je feest.

Optie 2: Je nodigt de zwerver uit om binnen te komen. Hij waardeert je gastvrijheid, begrip en aandacht, gaat lekker op de bank zitten en drinkt het biertje dat je hem hebt gegeven. Jij hebt nu alle ruimte om te genieten van je feest.

Hoewel optie 1 voor de meesten als meest natuurlijke reactie geldt, is optie 2 de reactie die je het meest oplevert. Als je zou reageren zoals in optie 2 zou je waarschijnlijk veel minder last van de zwerver hebben. Je zou meer tijd hebben om te praten met je gasten en het feest echt mee te maken.

De vraag vanuit ACT luidt: ben jij bereid om jouw zwerver (vervelende gevoelens en gedachten) uit te nodigen op je feest (jouw leven)? Het idee hierachter is als volgt; Vervelende gevoelens horen er nou eenmaal bij. Als je bereid bent om deze uit te nodigen en te accepteren, dan hoef je er in ieder geval niet meer de hele tijd tegen te vechten. Zo houd je tijd en energie over om in het leven te stappen.

Door ACT krijg je als het ware een derde oog aangereikt. Je staart je niet meer blind op de problemen die je voor jezelf creëert, maar leert ermee om te gaan en een andere optie te zien waarbij je ruimte voor jezelf maakt om te genieten van het moment. Zo kom je ‘uit je hoofd’ en kun je ‘in je leven duiken’.

Dus: begin dit voorjaar goed. Geef jezelf de ruimte om ervan te genieten!

(*ACT: Acceptance and Commitment Therapy)

Geschreven door: Jacqueline Cock

Terug

13-04-2017


Top