Outplacementtrajecten
Een reorganisatie, een functie die vervalt of een medewerker die niet naar behoren functioneert. Verschillende redenen waarom iemand op zoek moet naar een andere baan. Een moment waarop diegene de kans krijgt het heft in eigen handen te nemen en eigen keuzes te maken. Ook al voelt dat vaak niet zo. Gedwongen stoppen met een baan gaat immers vaak gepaard met emoties en negatieve gevoelens.
De kandidaat bepaalt
Onze uitdaging is dat iedere kandidaat die we begeleiden, ervaart dat hij zelf aan het stuur zit en dus zelf de route en de eindbestemming bepaalt. De kandidaat ontdekt dat een outplacementtraject inspannend is en onzekerheden met zich meebrengt, maar ook dat een traject inspirerend kan zijn en kan leiden tot nieuwe inzichten en uitdagingen.
Aanpak
De
sleutel voor succes is zelfinzicht. Doel is dat de kandidaat vanuit een
helder zelfinzicht zijn eigen keuzes maakt en de regie in eigen handen
neemt. Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik en wat moet ik nog leren? In
onze aanpak bestaat het outplacementtraject uit verschillende fasen. De
hoeveelheid tijd die aan elke fase en elk onderwerp wordt besteed, is afhankelijk
van het niveau van de kandidaat. We kiezen daarom voor individuele begeleiding
op maat.
Persoonlijke begeleiding
Naast contact via e-mail of telefoon, heeft de adviseur elke twee weken persoonlijk contact met de kandidaat. Hij begeleidt de kandidaat inhoudelijk door de fasen heen. De wijze van persoonlijke begeleiding stemmen we tevens af. Voor sommigen is de adviseur een `stok achter de deur´, anderen moet hij vooral enthousiasmeren.
Opdrachten
Gedurende het traject krijgt de kandidaat diverse opdrachten, passend bij de fase van het traject. Zo zetten we in module 2 het assessment in en bij module 3 de digitale loopbaanoriëntatiekit. Deze kit ondersteunt de kandidaat bij de totstandkoming van zijn persoonlijke profiel en bij het gericht zoeken naar werk.
Duur traject
Bij aanvang van het traject bepalen we de duur. Deze kan variëren van drie tot negen maanden. De kandidaat heeft maandelijks gemiddeld twee of drie gesprekken met zijn adviseur, die plaatsvinden bij ons kantoor in Enschede.
Inhoud van de modules
Module 1 Intake
We bespreken de situatie van de kandidaat, geven uitleg over de
werkwijze en maken werkafspraken over het te doorlopen traject.
Module 2 Zelfanalyse
We inventariseren, mede door een assessment, de kennis, kunde,
ambities en mogelijkheden van de kandidaat. Daarnaast schrijft de kandidaat
aan de hand van opdrachten zijn zelfanalyse.
Module 3 Persoonlijk plan
De kandidaat brengt zijn profiel in kaart. De beantwoording van
de vragen `wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik en wat wil ik nog leren´
staat centraal. Input is afkomstig uit het assessment en de zelfanalyse.
Daarnaast kunnen andere hulpmiddelen, als kernkwadranten, een digitale
loopbaanoriëntatiekit of oriënterende gesprekken, worden ingezet.
Module 4 (Arbeidsmarkt-)communicatie en Presentatie
We begeleiden de kandidaat in het zoeken naar en vinden van interessante
contacten op de arbeidsmarkt. We begeleiden en stimuleren de kandidaat
in het verder uitbouwen van zijn netwerk en besteden aandacht aan het cv
en sollicitatiebrieven. Hierbij hebben we specifiek aandacht voor digitaal
solliciteren.
Module 5 Sollicitatiebegeleiding
Hierin staat het feitelijk solliciteren centraal: analyse van
vacatures, voorbereiden van gesprekken, evalueren van sollicitaties, etc.
Ook hebben we aandacht voor de voortgang van het proces. Denk daarbij aan
het stimuleren van proactiviteit en het blijvend actief zijn in relevante
netwerken, dan wel specifieke contacten.
N.B.
Indien nodig wijken we van deze volgorde af. Het vinden van een passende
baan staat voorop. Doet een goede kans zich in een vroeg stadium voor,
dan plannen we op dat moment de benodigde activiteiten in.